راههای محافظت از زوال عقل حتی در سنین بسیار بالا آلزایمر نگیرند

راههای محافظت از زوال عقل حتی در سنین بسیار بالا آلزایمر نگیرند

راههای محافظت از زوال عقل

چرا بعضی ها در سنین بسیار بالا آلزایمر نمیگیرند !؟?

در تحقیقی که اخیرا انجام شده دانشمندان امریکایی گروهی از افراد مسن بین ۸۰ تا ۱۰۰ سال که کوچک ترین نشانه ای از زوال عقل نداشتند را مورد بررسی قرار دادند و به راز طول عمر آن ها را پی بردند !

نیمی از شرکت کنندگان این تحقیق سیگاری بودند الکل مصرف می کردند علاقه ی زیادی به قهوه داشتند هیچ رژیم غذایی خاصی نداشتند و حتی بعضی از آن ها غذاهای مضری مثل سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر می خوردند. اما نقطه ی اشتراک تمام شرکت کنندگان داشتن نگرشی بسیار خوشبینانه، ثبات عاطفی ، خوشرویی و فعالیت های اجتماعی بود….

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که روحیه ی شاد ، نگرش مثبت به زندگی، بودن در شرایط با ثبات عاطفی، بهتر از هر رژیم غذایی یا عادت مفیدی، از ما در برابر زوال عقل محافظت خواهد کرد !!

در ادامه نکات و ترفندهای سالم و بهتر زندگی کردن را برای شما بازگو میکنیم تا دچار آلزایمر و زوال عقل نشویم.

چه کنیم به آلزایمر دچار نشویم

تاکنون هیچ راه تضمین شده ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود نداشته است، اما تحقیقات اخیر روش های زیر را در پیشگیری از آلزایمر موثر می داند.

تمرینات فکری

افرادی که مرتب مطالعه می کنند و یا بازی های فکری انجام می دهند، جدول حل می کنند و … کمتر در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.

 تمرینات بدنی

30 دقیقه ورزش روزانه تاثیر به سزایی در سلامت قلب، ماهیچه ها و مغز دارد. پیاده روی، باغبانی، تمیز کردن منزل و….می تواند نوعی ورزش باشد.

 نوشیدن مایعات به اندازه ی کافی
کم آبی، مهم ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است. به مقدار کافی مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.

 مراقب داروهای مصرفی باشید

پزشک شما باید از کلیه داروهای تجویزی و غیر تجویزی که مصرف می کنید آگاه باشد. زیرا ترکیب بعضی از داروها باعث گیجی، فراموشی و یا آسیب بلند مدت به حافظه شود.

 از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید

روزانه حداقل 5 نوع میوه و سبزی تازه بخورید. سبزیجات پهن برگ مثل بروکلی، اسفناج و کاهو بسیار مفید است.

 از مکمل فسفاتیدیل سرین Phosphatidylserine استفاده کنید

مطالعات مختلف نشان می دهد که استفاده از این مکمل در مراحل اولیه ی ابتلا به آلزایمر، سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می دهد. بنابراین اگر این بیماری در خانواده در حال گسترش است بهتراست با مشورت پزشک مصرف آن را شروع کنید.

راههای محافظت از زوال عقل,روشهای مقابلهبا زوال عقل ,حتی در سنین بسیار بالا آلزایمر نگیرند,چه کنیم آلزایمر نگیریم,علت بروز آلزایمر,شادی محافظ عقل وذهن

کار کردن بر روی دستگاه‌های موسیقی

ساخت آهنگ، باعث افزایش عمر مغز شما می شود. طبق تحقیقی که انجام شد، نشان داده شد افرادی که بر روی یکی از دستگاه‌های موسیقی کار می‌کردند، در انجام فعالیت‌های ذهنی، در مقایسه با دیگران بهتر بودند.راههای محافظت از زوال عقل

تماس گرفتن با دوستان

داشتن ارتباط اجتماعی مستمر، باعث می‌شود مغز شما جوان بماند. بنابراین انجام سرگرمی‌ها که ترکیبی از فعالیت اجتماعی، فیزیکی و روانی است، ممکن است، بهترین محافظ در برابر بیماری جنون باشد.

*خوردن ماهی

طبق تحقیقی که در سال 2011 در مرکز رادیولوژیک آمریکای جنوبی انجام شد، ماهی در واقع، غذای مغز است. اسکن از مغزها، نشان داد افرادی که ماهی کباب شده بر روی آتش و پخته شده- نه ماهی که در روغن سرخ می‌شود- حداقل یک مرتبه در هفته، مصرف می‌کنند، از ماده خاکستری در نواحی کلیدی مغزشان، بهتر محافظت می‌شود.

در مورد اینکه برای پیشگیری از این بیماری چه اقداماتی باید انجام دهیم :

— انجام فعالیت های منظم  ورزشی
— دوری از استرس و هیجانات کاذب
— رژیم غدایی مناسب( استفاده از رژیم های غذایی  دارای کلسترول پایین  و دارای چربی های غیر اشباح شامل روغن زیتون،ماهی،  خشکبار ،روغن کنجد،تخمه آفتاب گردان و روغن سبزیجات و نارگیل)
— استفاده از سبزیجات و میوه های تازه خصوصا میوه هایی که دارای ویتامین های C و D  هستند( مانند سیب، هلو، انجیر، کشمش و مرکبات)
— استفاده به اندازه از گوشت قرمز
— عدم استفاده از لبنیات پر چرب مانند پنیر، شیر و حتی کره

استفاده از لبنیات پرچرب باعث کاهش حافظه نیز خواهد شد.

 از راه‌های پیشگیری ورزش است. با ورزش جریان خون مغز افزایش پیدا می‌کند، هورمون‌های جدید و شادی‌آور ترشح و مقاومت بدن بیشتر می‌شود و با درگیر شدن مغز و جسم با هم نمره حافظه بالا می‌رود.
در سنین پایین‌تر کارهایی همچون یادگیری زبان جدید، فعالیت‌های موسیقی ، کتاب خواندن، جدول حل کردن، کامل کردن یک پازل ، حل جدول سودوکو برای پیشگیری و درمان بسیار مفید هستند. همه این کارها بخشی از مغز را به خود اختصاص می‌دهند. اگر فرد در آینده دچار بیماری آلزایمر شود، بیماری دیرتر در حوزه مهم کارکردی و عملکردهای شخصی خود را نشان می‌دهد و تخریب نرون‌های مغزی به تأخیر اتفاق می‌افتد و دیرتر به مراحل پیشرفته بیماری می‌رسد.راههای محافظت از زوال عقل

در مورد علائم ابتلا به بیماری آلزایمر خفیف علائم خفیف در آلزایمر شامل

— اختلال حافظه
— اختلال در تشخیص محل های آشنا توسط فرد بیمار ( به طور مثال بیمار در پیدا کردن آدرس منزل خود دچار مشکل می شود ولی کار های عادی روز مره را انجام می دهد)

— اشکال در فهم مفاهیم ریاضی( عدم شمارش پول)
— اخلال در تصمیم گیری و تفکر منطقی
— از دست دادن انگیزه شروع کار
— اختلال شخصیت

برخی از علائم در آلزایمر خفیف ممکن است با بیماری افسردگی اشتباه گرفته شود و لذا گاهی ممکن است بیمار به دلیل عدم تشخیص درست تحت درمان های بیماری های اعصاب و روان قرار بگیرد و بنابر این در مورد تشخیص این بیماری باید با دقت نظر بالا عمل شود

متخصص بیماری های مغر و اعصاب در مورد علائم نوع متوسط بیماری آلزایمر  در آلزایمر نوع متوسط علائمی مانند

— افزایش اختلال حافظه نسبت به نوع خفیف و کاهش تمرکز فرد
— اختلال در شناسایی دوستان و افراد فامیل
— اختلال در تکلم و مشکلات یادگیری در مطالب جدید
— بی قراری در اندام ها
— ایجاد توهم و مشکوک شدن به افراد نزدیک خانواده روبرو می شود

در مورد علائم آلزایمر شدید نیز  علائم آلزایمر شدید در افراد بیمار شامل

— عدم شناسایی افراد نزدیک
— کاهش وزن به دلیل عدم انگیزه برای تغذیه
— ایجاد تشننج
— اختلال در بلع غذا، مشکلات در کنترل ادارا و مدفوع و افزایش خواب

مهمترین روش در تشخیص بیماری آلزایمر اخذ تست های بررسی وضعیت مغزی، هوشی و داشتن سابقه ارثی در خانواده است هر چند در روش های تصویر برداری نیز کاهش حجم قسمت هایی از مغز تشخیص دهنده آغاز این بیماری است.

ارسال شده در تاریخ 27 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 194
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.