علت بدخوابی به ویژه هنگام جابجایی وتغییر دادن جای خواب

علت بدخوابی به ویژه هنگام جابجایی وتغییر دادن جای خواب

علت بدخوابی

چرا هنگام جابجایی “بدخواب” می ‌شویم؟

خوابیدن در جای ناآشنا، تغییر دایمی ساعت خواب که از جمله در کار نوبتی ملاحظه می‌شود، سر و صدای زیاد در محیط و ناراحت بودن بستر از دلایل بی‌خوابی است.

?در پژوهش منتشر شده در ژورنال «کارنت بیولوژی،» محققان امواج مغزی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که هر دو نیمکره مغز تفاوت ‌های فاحشی را در مکان غریبه نشان می دهند! در حالی که نیمکره چپ مغز نشانه ‌هایی از هوشیاری را به نمایش گذاشت، نیمکره راست علائم خواب را از خود نشان داد در حالیکه در جای همیشگی هر دو نیمکره علائم خواب دارند.

علت بدخوابی , تغییر جای خواب و بدخوابی ,دلایل بدخوابی به ویژه هنگام جابجایی,تغییر دادن جای خواب چرا موجب بدخوابی میشود ,بررسی دلایل بدخوابی

شما نیز با جا به جاشدن و تغییر محل خوابتان دچار مشکل می شود و نمی توانید مانند قبل بخوابید ؟

در این مقاله می خواهیم علت این امر را بیابیم شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بنابر دلایلی از جمله سفر مجبور شوید شب را دور از محل خواب همیشگی تان به سر ببرید و برای خوابیدن با مشکل روبرو شوید؛ دانشمندان دلیل این موضوع را کشف کرده اند. ا

گر تابه حال برای شما هم پیش آمده باشد که در یک محیط جدید مانند هتل و یا یک خانه جدید نتوانید خوب بخوابید باید بدانید که در این مورد تنها نیستید. بر اساس این گزارش، دانشمندان به خوبی از این موضوع آگاه هستند و این موضوع عاملی شده است که آنها مطالعات خودشان را روی تعدادی از افراد که یک شب را بدور از خانه و در محیط آزمایشگاه سپری کردند انجام دهند. اما به راستی در شب اول چه اتفاقی می افتد؟ ب

ا توجه به یک مطالعه جدید، خواب ما در محیط های ناآشنا سبک است و در واقع این سبکی خواب یک نوع مکانسیم دفاعی محسوب می شود. در حالی که ما در حال استراحت هستیم و یا تلاش می کنیم که بخوابیم، به نظر می رسد یکی از نیمکره های مغزمان نسبت به حالت معمول بیدارتر باقی می ماند. بر اساس این گزارش، این بیداری غیرمعمول نیم کره مغزی که خواب همراه با بیداری را به ارمغان می آورد برای دفع خطرات بلقوه صورت می گیرد.علت بدخوابی

دانشمند علم خواب شناسی به نام ماساکو تاماکی  در این رابطه می گوید: وقتی که ما نمی دانیم که آیا این اتاق برای ما به اندازه کافی امن است یا نه، زمانی است که سیستم مغز ما فعال می شود و ما دچار بی خوابی یا بد خوابی می شویم . این دانشمند خواب شناسی از دانشگاه براون افوزد: درواقع این پدیده در نقش نگهبان ما ظاهر می شود .

در این راستا محققان برای اینکه دریابند دلیلی بی قراری افراد در محیط های جدید چیست مطالعاتی را روی 35 داوطلب انجام دادند. این افراد در طی این دوره یک هفته ای دو شب را در شرایط آزمایشگاهی به سر بردند. دانشمندان با استفاده از نوار مغزی و سیستم تصویربرداری رزونانس مغناطیسی بر فعالیت مغز این افراد طی این دوره نظارت می کردند.

در شب اول، محققان دریافتند که در زمان خواب مداوم نیم کره چپ مغز نسبت به نیم کره سمت راست فعالیت بیشتری از خود نشان می دهد. این افزایش فعالیت در نیمکره چپ مغز به خصوص در طول خواب عمیق مشهود بود؛ محققان به این مرحله از خواب امواج آهسته خواب می گویند. این فعالیت باعث می شود ما بیشتر مستعد ابتلا به بیداری شویم؛

چنانکه که این تیم تحقیقاتی با استفاده از صدای نامنظم زنگ تلفن های همراه شرکت کنندگان این موضوع را نشان دادند. وقتی آنها این صداها را در گوش راست کسی در خواب است ایجاد به می کردند نیمکره چپ مفز این افراد تحریک می شد و داوطلبان نشان دادند که احتمال پریدن آنها از خواب در این حالت بیشتر است. آنها همچنین با سرعت بیشتری نسبت به زمانی که نیمکره راست تحریک می شد از خواب بیدار می شدند (از طریق ایجاد صدای تلفن های همراه در گوش چپ). تاماکی (amaki) ضمن تاکید بر این مسئله که برای اثبات این فرضیه هنوز نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتری است، گفت: تا آن زمان، حداقل ما اکنون می دانیم که چرا ما بعد از اینکه جای خوابمان تغییر می کند بدخواب می شویم . 

سعی کنید به خودتان کمک کنید تا خوابی راحت داشته باشید

– مطمئن شوید اتاق خواب و رختخواب شما راحت ، نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد و سر و صدای زیادی هم در محیط نباشد. – مطمئن شوید که تشک شما به خوبی وزن شما را تحمل می کند و نه آنقدر نرم نرم باشد که بدن شما خم شود و نه آنقدر سفت که شانه ها و باسن شما تحت فشار قرار گیرد به طور معمول شما هر ده سال یک بار تشک خود را عوض کنید تا بهترین کارایی را داشته باشد. –

هنگام روز مقداری فعالیت بدنی نظیر شنا یا پیاده روی داشته باشید ، اما زیاده روی نکنید. بهترین زمان انجام این فعالیتها ساعات آخر بعد از ظهر یا اوایل عصر می باشد. – فعالیت بدنی پس از این زمان با عث آشفتگی در خواب خواهد شد – قبل از به رختخواب رفتن زمانی را برای تمدد اعصاب اختصاص دهید. بعضی افراد استفاده از مواد خوشبو را برای تمدد اعصاب مفید یافته اند(آروماتراپی) – اگر چیزی با عث آزار شما می شود و نمی توانید برای خلاصی از آن کاری انجام دهید ، قبل از رفتن به رختخواب آنرا یادداشت کنید و با خود بگویید که فردا به حل این مسئله خواهم پرداخت.

اگر نمی توانید بخوابید ، برخیزید و کاری انجام دهید که اعصاب شما را راحت کند ، مثلا مطالعه کنید، تلویزیون نگاه کنید یا به موسیقی آرام گوش کنید. پس از مدتی باید به قدر کافی خسته باشید که به رختخواب باز گردید.علت بدخوابی

این کار ها را انجام ندهید:

– برای مدت طولانی سعی کنید  بی خواب نمانید ، سعی کنید برنامه زمانی مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید. – حتی اگر احساس خستگی میکنیدیا نمیکنید همیشه سعی کنید در ساعت مشخص به رختخواب بروید و در ساعت مشخص هم بیدار شوید. – کافئین تا مدت زمان نسبتا زیاد در بدن می ماند، سعی کنید از اواسط بعد از ظهر از نوشیدن چای ،قهوه و سایر نوشیدنی های کافئن دار خودداری کنید و اگر به نوشیدنی گرم نیاز دارید از شیر یا نوشیدنی های گیاهی استفاده کنید البته مطمئن شوید این گیاهان دارای کافئین نباشند. – الکل زیاد مصرف نکنید ، ممکن است الکل در به خواب رفتن به شما کمک کند اما اغلب نیمه شب باعث بیداری شما می شود. – شب هنگام از خوردن و آشامیدن بیش از حد خودداری کنید ، سعی کنید عصر هنگام شام خود را میل کنید تا شب دیر وقت اگر شب بدی را گذرانده اید  روز بعد نخوابید چون شب بعدی نخواهیدتوانست خوب بخوابید. –

اگر با وجود بکار بردن موارد فوق باز هم بد خواب هستید به پزشک مراجعه کنید و در باره مشکلاتی که مانع از خوب خوابیدن شما میشوند با وی مشورت کنید. دکتر می تواند تشخیص دهد آیا علت بی خوابی شما ، بیماری ، استفاده از دارویی خاص ، یا مشکلات هیجانی است یا نه؟ شواهدی وجود دارد که نشان میدهد درمان رفتار شناسی مفیداست بخصوص اگربی خوابی شمامزمن شده باشد. خوابیدن در زمان نادرست، شیفت کاری کردن ، مراقبت شبانه از فرزندان شما ممکن است بنا به شرایط کاری در زمان طبیعی خواب مجبور باشید بیدار بمانید.اگر گهگاهی این شرایط را دارید ، کنار آمدن با آن خیلی سخت نیست. اما شیفت کاران ، مانند دکتر ها یا پرستارانی که تمام شب را کار می کنند ، یا مادرانی که شبانه از کودکان خود مراقبت می کنند ، ممکن است دچار مشکل شوند.علت بدخوابی

البته در زمان هایی که می دونید جای خواب شما عوض شده سعی کنید تغذیه تون رو رعایت کنید یا کار های هیجانی انجام ندهید تا به راحتی خوابتون ببره  یعنی فقط یک مشکل با شه  نه اینکه غذاهای کافئین دار هم خورده باشید و اون هم به بی خوابی شما منجر بشه .

ارسال شده در تاریخ 7 اکتبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع دسته‌بندی نشده
بازدید : 206
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.