رفتار دیگران با ما و تدابیر لازم برای اینکه به آنان بیاموزیم چگونه با ما رفتار کنند

رفتار دیگران با ما و تدابیر لازم برای اینکه به آنان بیاموزیم چگونه با ما رفتار کنند

تعیین رفتار دیگران نسبت به خود

  • برای این که مرکز و محور جهان خویش باشید، در قبال رفتار قربانی کننده دیگران خود را مسئول و مقصر بدانید. در واقع این شما هستید که با شیوه رفتار و حالات و حرکات و لحن کلامتان به دیگران می آموزید که طعمه خوب و مناسبی برای سودجویی آنان هستید.

پس با تغییر طرزتفکر و بالا بردن سطح آگاهی خویش رفتار و گفتاری سنجیده و قاطع در پیش گیرید و عرصه را برای تاخت و تاز سوء استفاده کننده ها باقی نگذارید.

  • با رعایت شماری از اصول و قواعد اخلاقی برای خود یک سنگر بسازید و بدون کوچکترین اهمال و یا تعلل  در برابر افراد سلطه جو از آن استفاده کنید برای مثال با خود پیمان بندید که:

الف) از این پس به افراد مست و لایعقل اجازه نمی دهم که از من سوء استفاده کنند. در صورت برخورد اتفاقی با این افراد، بیش از چند لحظه با آنان گفتگو نخواهم کرد. همچنین هیچ گاه در اتومبیلی که راننده اش مست باشد نخواهم نشست.

ب) از توصیف مسائل و تنگناهای زندگیم برای کسانی که تمایلی به شنیدن آن ندارند خودداری می کنم. به مجرد این که حس کنم طرف مقابل برای شنیدن سخنانم آمادگی ندارد لب از سخن فرو می بندم و از ادامۀ مطلب صرفنظر می نمایم.

این قواعد تنها زمانی کارساز است که به منصه عمل درآید و اهمیتش برای دیگران محسوس شود. بنابراین چنان چه قصد دارید از رفتن به دنبال دوستان همسرتان و رساندن آنان به زمین گلف خودداری کنید، تنها به گفتگو بسنده نکنید و با تحت کنترل درآوردن افکار و احساسات خویش در این موضع ثابت قدم باقی بمانید.

  • به جای استفاده از کلام و سخن، واکنش هایی غیرمنتظره و قاطع از خود نشان دهید. با تمرین و ممارست رفتاری در پیش گیرید که افراد سلطه جو به خود آیند و پایشان را از گلیم خود درازتر نکنند.

برای مثال چنان چه پیش از این در برابر سوگند فردی کوتاه می آمدید، این بار خود با استفاده از این روش او را خلع سلاح کنید و به او تفهیم کنید که چون گذشته آلت دست نخواهید شد. اگر کسی نسبت به شما بی حرمتی روا داشت بی درنگ او را ترک کنید.

تعیین رفتار دیگران

  • برای این که به دیگران بیاموزید جهت گیری تازه ای در زندگی خود ایجاد کرده و دیگر مورد اعمال نفوذ قرار نخواهید گرفت، قاطعیت را سر لوحه رفتار و گفتارتان قرار داده و با حالات و حرکات مناسب راه هرگونه نفوذی را در زندگیتان سد کنید.
  • اگر فرزندتان در قبال مسئولیت ها و تعهداتشان کوتاهی می کنند به شکوه و گلایه اکتفا نکنید بلکه با اقدامی بازدارنده در برابرشان بایستید. برای مثال اگر پسرتان به رغم تقاضای مکرر شما از بردن سطل زباله به خارج از منزل امتناع می کند، برایش ضرب الاجل قایل شوید و در صورت تکرار، سطل زباله را در رختخوابش خالی کنید. یک اقدام مؤثر و قاطع از هزاران کلمه خشک و خالی کارسازتر است.
  • کلمه های و عبارت های گلایه آمیز را از واژه نامه شخصی خود خط بزنید. به جای این که دیگران را به خاطر خطاهای خود به باد ملامت بگیرید و انگشت اتهام به سویشان دراز کنید و بگویید:”این گرفتاری را تو برایم ایجاد کردی.” خود را مقصر و مسئول شناخته و دردل بگویید:”من خود به آنان مجال دادم چنین رفتاری با من در پیش گیرند.” این طرزبرخورد سبب می شود که الگوهای رفتاری خود را مرور و مواضع ضعیف و قربانی کننده را  تصحیح کنید.
ارسال شده در تاریخ 27 فوریه 2017 توسط مدیریت با موضوع دسته‌بندی نشده
بازدید : 1,772
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.