مواد غذایی مناسب کمردرد نکات مهم تغذیه برای کاهش و جلوگیری از کمردرد

مواد غذایی مناسب کمردرد نکات مهم تغذیه برای کاهش و جلوگیری از کمردرد

مواد غذایی مناسب کمردرد

✅سوپ جو
✅شیر و لبنیات کم چرب
✅میوه های حاوی کلسیم مثل آلبالو

?پرهیز از مصرف مواد غذایی شیرین زیرا جذب کلسیم را مختل میکنند.

نکات مهم تغذیه برای کاهش و جلوگیری از کمردرد

غذاهای حاوی فیبر : از غذاهایی که سبک هستند و هضم آسان دارند استفاده کنید . یبوست و مشکلات معدوی با کمر درد در ارتباط است و از خوردن غذاهای که باعث یبوست می شود اجتناب کنید.

چای ادویه :این چای فواید زیادی برای تسکین درد دارد و خاصیت ضد التهابی سنبل و بابونه بسیار کارساز است.مواد غذایی مناسب کمردرد

سیر :سیر خاصیت تسکین درد را دارد . 10 حبه سیر را در روغن نارگیل سرخ کنید و از این روغن برای ماساژ بدن و گردش خون و کاهش درد ماهیچه استفاده کنید.

محصولات لبنی :با ویتامین D و کلسیم ستون فقرات را سالم نگه دارید ، محصولات لبنی منبع مناسبی از کلسیم هستند. کلسیم و ویتامین D باهم به تقویت استخوان کمک می کند.

بیشتر کمر درد بخصوص در مادران شیرده به دلیل کمبود کلسیم است.

زنجبیل :به دلیل خاصیت ضد التهابی که زنجیبل دارد برای درمان کمر درد مفید است و زنجبیل را با چای یا آب سبزیجات میل کنید.

از غذاهایی که باید اجتناب کنید : از مصرف زیاد شکر ، حبوبات خودداری کنید. با مصرف این مواد لپتن و انسولین و در پی آن تورم و درد هم بیشتر می شود.مواد غذایی مناسب کمردرد

مواد غذایی مناسب کمردرد ,نکات مهم تغذیه برای کاهش و جلوگیری از کمردرد,رفع کمردرد با تغذیه مناسب ,کاهش و جلوگیری از کمردرد,تغذیه و کمردر, کاهش درد پشت

پتاسیم و منیزیم مواد غذایی مناسب کمردرد

برخی عناصر می‌توانند سبب ریلکس شدن عضلات شوند، به عنوان نمونه وقتی عضله منقبض می‌شود، این مواد مغذی عضله را مجدداً به حالت اول بازمی‌گردانند. این مواد مغذی پتاسیم و منیزیم هستند. افرادی که از منابع پتاسیم مانند مرکبات، قارچ و سیب‌زمینی استفاده می‌کنند، کمتر دچار گرفتگی عضله می‌شوند. خیلی مواقع وجود منیزیم امری مهم در رژیم غذایی شناخته می‌شود، زیرا جلوی اسپاسم ناگهانی عضلات در ناحیه پشت و کمر را می‌گیرد و جالب است بدانید تمامی سبزیجات به خصوص اسفناج و جعفری از منابع منیزیم هستند.

چربـــــــی‌هـــــا و مواد غذایی مناسب کمردرد

نوع چربی‌هایی که مصرف می‌کنیم در پیشگیری یا تشدید درد کمر موثر است. هر قدر اسید چرب رژیم غذایی ما اشباع‌تر باشد، عضلات ما نسبت به اکسیداسیون حساس‌تر بوده و نسبت به حرکات ناگهانی ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

به همین دلیل توصیه می‌شود که در رژیم غذایی روزانه ترجیحاً به جای مصرف گوشت‌های پرچربی مانند گاو و گوسفند بیشتر از گوشت‌های سفید استفاده کنید تا از بروز این اسپاسم‌های ناگهانی جلوگیری گردد.

کم‌آبی بدن می‌تواند یکی از دلایل کمر درد باشد، زیرا دیسک‌های بین مهره‌ها

نیاز به تغذیه شدن و مرطوب ماندن دارند و بسیاری از مشکلات کمردرد با

نوشیدن مقدار مناسب آب از بین می‌رود

غذاهای فرآوری‌شده نیز از آن‌جا که حاوی روغن و اسیدهای چرب اشباع هستند، می‌توانند سبب ضعیف شدن عضلات شوند و بهتر است مصرف‌شان را به حداقل ممکن برسانیم. مواد غذایی مناسب کمردرد

قنـــدهـــا

هرچه میزان قندهای ساده در رژیم غذایی ما بیشتر باشد، احتمال این‌که به درد کمر مبتلا شویم بیشتر است. قندهای ساده وقتی وارد بدن می‌شوند، ذخایر عضلانی گلیکوژن را تأمین می‌کنند و اضافی آن‌ها در بدن به چربی تبدیل می‌شود. یعنی به جای این‌که عضلات ما منبع پروتئین باشد، مقدار زیادی چربی درون آن را می‌گیرد و چربی می‌تواند قدرت عضلانی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود عضله در شرایط مختلف رفلکس‌های خوبی از خود نشان ندهد. از اینجاست که گفته می‌شود مصرف قندهای ساده در مقادیر بالا مضر است.

امگا- 3

منابع امگا-3 می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از درد کمر داشته باشند، زیرا امگا-3 یک اسید چرب ضدالتهاب است. گاهی التهاب عصب و عضلات سبب درد می‌شود و مصرف منابع امگا- 3 می‌تواند در پیشگیری و کاهش درد کمر نقش ایفا کند. البته امگا- 3 تنها در ماهی وجود ندارد، بلکه روغن‌های گیاهی مانند روغن کانولا و همچنین گردو از منابع امگا- 3 به شمار می‌روند.

آب

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که میزان آب دریافتی روزانه‌ی آن‌ها کافی می‌باشد، در حالی که در واقع چنین نیست و بسیاری از ما آب را خیلی کمتر از نیاز روزانه خود دریافت می‌کنیم. جالب توجه است که بدانید کم‌آبی بدن می‌تواند یکی از دلایل کمر درد باشد، زیرا دیسک‌های بین مهره‌ها نیاز به تغذیه شدن و مرطوب ماندن دارند و بسیاری از مشکلات کمردرد با نوشیدن مقدار مناسب آب از بین می‌رود.

فرآورده‌های لبنی

کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد آلی برای تشکیل استخوان است و کمبود آن به پوکی استخوان می‌انجامد. فرآورده‌های حیوانی چون شیر، ماست و پنیر منابع غنی کلسیم هستند. در پنیر مقادیر زیادی فسفر نیز وجود دارد که همراه با کلسیم به استحکام و ساخت توده استخوان کمک می‌کند.

فسفر و کلسیم لازم است به طور متعادل در بدن وجود داشته باشند و استخوان‌سازی مستلزم وجود متوازن این دو عنصر در بدن است. هر اختلافی در نسبت این دو عنصر در کار استخوان‌سازی اختلال ایجاد می‌کند. یکی از عوامل این اختلال، مصرف فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار و شیرین است.

بدن برای جبران این عدم تعادل، ناچار است از استخوان‌ها کلسیم بگیرد و این به نوبه خود موجب مشکلاتی می‌شود. برای همین هر مرد باید روزانه یک و نیم گرم کلسیم یا فسفر دریافت کند؛ میزانی که برای زنان یک گرم در روز است. این مقدار در دو لیوان شیر یا دو تکه پنیر وجود دارد. شیر و ماست و پنیر علاوه بر این حاوی ویتامین کا نیز هستند که جلوی تحلیل رفتن توده‌های استخوانی را می‌گیرد.

سبزی‌ها

کلم یا اسفناج نیز سرشار از کلسیم هستند. سبزی‌های سبز دو عنصر بود و منیزیم هم دارند که برای استحکام اسکلت‌بندی لازم‌اند.

بور روند جذب کلسیم، منیزیم و فسفر در بدن و استخوان‌سازی را تسهیل می‌کند. بور و منیزیم علاوه بر اسفناج در کلم بروکلی یا کاهوپیچ نیز وجود دارند. کاهو یا اسفناج، ویتامین ب کافی را نیز به بدن می‌رساند؛ ویتامینی که موجب محکم‌تر شدن استخوان‌ها و اسکلت می‌شود.

ارسال شده در تاریخ 22 فوریه 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,212
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.