بد مزه بودن طعم غذاهای هواپیما از نظر علمی

بد مزه بودن طعم غذاهای هواپیما از نظر علمی

غذاهای هواپیما از نظر علمی چرا خوشمزه نیستند؟

غذاهای هواپیما ها بدنام هستند، اما لزوما تقصیر خطوط هوایی نیست. در ارتفاع ۳۰۰۰۰ پایی در هوا، غذاها طعم متفاوتی می‌دهند.

۱. آب گوجه فرنگی

اگر در ارتفاع ۳۰۰۰۰۰ پایی برای آرام کردن اعصاب خود نیاز به یک نوشیدنی داشتید، آب گوجه فرنگی بخورید. نتایج یک تحقیق از دانشگاه کورنل نشان می‌دهد که طعم مطبوع غذاهایی که سرشار از Umami هستند (یک اصطلاح ژاپنی برای محصولات اسید آمینه خوشطعم) در هواپیما به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابند. مطالعه‌ی دیگری که توسط لوفت هانزا انجام گرفته، نشان می‌دهد این محصول در هواپیما به دلیل فشار بالای کابین پایین در هوا طعم بسیار بهتری می‌دهد. غذاهایی که خاصیت مشابه Umami را دارند شامل قارچ، میسو و پنیر می‌شوند.

چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیست؟ ۱

۲. خوراکی‌های شیرین

شاید محیط پر سر و صدای هواپیما هم بر طعم غذاهای آن تاثیرگذار باشد. متوسط ۸۵ دسی بل صدای موجود در پروازها مزه‌ی شیرین را کم‌تر و غذا را بی‌مزه‌تر می‌کند. این حقیقت که تمامی حواس ما از جمله حس شنوایی و چشایی همیشه به همدیگر اطلاع می‌دهند، دانشمندان را چندان شگفت‌زده نمی‌کند.

چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیست؟ ۲

۳. خوراکی‌های شور

با توجه به مأموریت مطالعاتی لوفت هانزا طعم خوراکی‌های شور مانند بادام زمینی و چوب شور که اکثر خطوط هوایی در پروازها توزیع می‌کنند، در فشار کابین پایین و دسی بل‌ بالا ۳۰ درصد بی‌مزه‌تر می‌شوند. رطوبت کمتر از ۱۲ درصد با کم اثر کردن پرزهای چشایی ما باعث بی‌مزه شدن بیشتر غذاهای هواپیما می‌شود.

چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیست؟ ۳

۴. ادویه‌جات

بر خلاف خوراکی‌های شور و شیرین، طعم ادویه‌جات از جمله هل، علف لیمو و کاری به دلیل دسی بل بالای صدا در هوا تشدید می‌شود. نتایج یک مطالعه بر کیفیت و مزیت غذا نشان می‌دهد صدای هواپیما می‌تواند طعم بعضی غذاها را بیشتر از آنچه که ترد هستند نشان دهد.

چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیست؟ ۴

۵. نوشیدنی‌ها

به دلیل تأثیرات سفرهای هوایی بر مزه‌ی شیرین، نوشیدنی‌ها می‌توانند در هواپیما بیشتر از شرایط عادی طعم اسیدی بدهند.

چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیست؟ ۵

۶. غذاهای معطر

در ارتفاع ده‌ها هزار پایی بالای سطح زمین حس بویایی ما نیز به سرعت از کار می‌افتد، همان طور که رطوبت کم فضا باعث خشک شدن ترشحات بینی می‌شود. از آنجایی که حس بویایی و چشایی ما رابطه‌ی کاری به هم پیوسته‌ای دارند، ناتوانی در حس کردن بوی غذایی که می‌خوریم باعث می‌شود که غذا برایمان بیشتر بی‌مزه به نظر برسد. حس آن شبیه خوردن غذاهای معطر با بینی گرفته است.

چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیست؟ ۶

۷. غذاهای بسته‌بندی شده

غذاهای هواپیما صرفا از این جهت که در دسترس هستند، بهتر از غذاهای عادی نیستند. برای شروع آن‌ها باید به تولید انبوه برسند تا این غذا برای صدها نفر در هواپیما سرو شود. به منظور رعایت استانداردهای ایمنی مواد غذایی، آن‌ها باید قبل از بسته‌بندی روی زمین تهیه، خنک و فریز شده و در نهایت دوباره گرم شوند. زمانی که مهمانداران غذا را به سوی صندلی کنار پنجره‌ی شما می‌آوردند، آن غذا دیگر شام تازه پخته شده‌ای نیست که قبلا بود.

چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیست؟ ۷

۸. چگونه غذا را درست می‌کنند

خطوط هوایی از دانش جدید چگونگی تأثیر سفر هوایی بر حس چشایی استفاده می‌کنند تا غذاهای پروازی بهتری ارائه دهند. سرآشپزهای پرواز با استفاده از تجارب شبیه‌سازی کابین یاد می‌گیرند چگونه غذاهای خود را با افزودن ادویه یا نمک درست کنند. آن‌ها همچنین راه‌هایی برای طبخ غذا یاد می‌گیرند که شامل تکنیک sous_vide است که غذا را در کیسه‌های پلاستیکی مهر و موم شده با حرارت کم گرم می‌کنند.

چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیست؟ ۸

۹. راه چاره

سرآشپز خطوط هوایی بریتیش، هستون بلومنتال، به دنبال یافتن روش ‌های خلاقانه برای برگرداندن مزه به غذاهای هواپیما است. بلومنتال برای خنثی کردن قابلیت مهار بو در پروازهای BA، اسپری‌های بینی را قبل از توزیع غذا میان مسافران توزیع می‌کند. مسافران کلاس بیزینس و اکونومی  در طول صرف شام این فرصت را دارند که به موسیقی از پیش انتخاب شده نیز گوش دهند تا اثرات سر و صدای دسی بل بالا را در کابین خنثی کند.

چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیست؟ ۹

۱۰. کارد و چنگال

در نهایت برخی از خطوط هوایی به فکر تغییر کارد و چنگال هستند. در حال حاضر در هواپیماها کارد و چنگال‌های پلاستیکی فراهم شده‌اند که شام را جمع و جورتر و شاید به بی‌مزگی غذاهای پروازها کمک می‌کنند.

چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیست؟ ۱۰

ارسال شده در تاریخ 5 می 2016 توسط پاناب با موضوع گردشگری
بازدید : 2,498
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.