فواید مصرف برنج قهوه ای به جای برنج سفید و مقاییسه آنها

فواید مصرف برنج قهوه ای به جای برنج سفید و مقاییسه آنها

فواید مصرف برنج قهوه ای

اگر عادت کنید بجای برنج سفید از برنج «قهوه‌ای» استفاده کنید دیگر چاق نمیشوید، با آن که میزان کالری برنج همان میزان قبلی است !

برنج قهوه‌ای هم خوش طعم‌تر و هم خوش خوراک‌تر از برنج سفید است و در عین حال میتواند بیماری‌هایی مثل سرطان، چاقی، دیابت، اختلالات عصبی، بیخوابی، افسردگی، فشارخون بالا، کلسترول، یبوست و… را ازبین ببرد.

 همچنین سلامت استخوان‌ها را تضمین و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکنید.

فواید مصرف برنج قهوه ای,مصرف برنج قهوه ای به جای برنج سفید,خواص مصرف برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید,مزایای برنج قهوه ای,توصیه به دیابتی ها

مصرف برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید می تواند به کاهش قند خون کمک کند. از این رو، مصرف برنج قهوه ای به جای برنج سفید به حفظ عملکرد درست شریان ها کمک می کند. بررسی های صورت گرفته نشان داده اند که یک ساعت پس از مصرف یک فنجان برنج سفید پخته عملکرد شریانی در افراد مبتلا به سندرم متابولیک افت می کند، اما این مساله برای برنج قهوه ای صادق نیست. فواید مصرف برنج قهوه ای

برنج قهوه ای نه تنها می تواند به خلاص شدن از چربی شکمی کمک کند، بلکه عملکرد خوب و درست شریانی را نیز حفظ می کند. قند خون بالا می تواند شریان های انسان را سفت و سخت سازد و توانایی آنها در کسب آرامش را بدون در نظر گرفتن این که به دیابت یا پیش دیابت مبتلا باشید یا فردی سالم محسوب شوید، کاهش دهد.

قابلیت هضم بالا یکی از جنبه های منفی کربوهیدرات های موجود در برنج است. در بین مواد غذایی کربوهیدرات ها قابلیت هضم خوبی دارند و این امر می تواند قند خون را در کمترین زمان بالا برده و افرادی که دچار بیماری هستند یا شرایط جسمی خوبی ندارند مانند بیماران دیابتی، این عامل می تواند یک مورد تهدید کننده باشد بنابراین در مصرف برنج نباید زیاده روی کنید .

فیبر از خواص برنج قهوه ای

از جمله دیگر خواص برنج قهوه ای داشتن مقادیر خوب فیبر (1.8%) است در حالی که برنج سفید فیبر بسیار کمی (0.3%) دارد. یک فنجان برنج قهوه ای پخته (195 گرم) حاوی 3.5 گرم فیبر می باشد. مقادیر مختلفی از نشاسته نیز در هر دو برنج سفید و قهوه ای موجود هستند. نشاسته مقاوم می تواند برای حرکت بهتر غذا در روده ها و تغذیه ی باکتری های روده کمک کند.

در روده بزرگ، نشاسته مقاوم باعث تشکیل اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند بوتیرات می شود که ممکن است سلامت روده بزرگ را بهبود ببخشد و حتی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کمتر کند. گذشته از نشاسته مقاوم، فیبر موجود در سبوس برنج هم تاثیر خوبی در گوارش غذا دارد. سبوس عمدتا از الیاف نامحلول مثل سلولز تشکیل شده است و تقریبا هیچ فیبر محلولی در آن وجود ندارد.

ویتامین ها و مواد معدنی برنج

مواد غذایی مختلف بسته به نوع روش طبخ شان ممکن است مواد مغذی مختلفی هم داشته باشند. بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی در سبوس و جوانه که اجزای برنج قهوه ای هستند متمرکز شده اما در برنج سفید نیست.

منگنز: یک ماده معدنی کمیاب است که در غذاهای مختلف موجود بوده و به خصوص در غلات سبوس دار دیده می شود. این ماده برای بهبود سوخت و ساز بدن و رشد و توسعه و همچنین برای تولید آنتی اکسیدان در بدن ضروری است.

سلنیوم: یک ماده معدنی است که کاربردهای مهمی در بدن دارد.

تیامین: تیامن یا همان ویتامین B1 برای سوخت و ساز بدن، عملکرد بهتر قلب، عضلات و سیستم عصبی مفید است.فواید مصرف برنج قهوه ای

نیاسین: نیاسین یا همان ویتامین B3 در برنج عمدتا در قالب اسید نیکوتین وجود دارد. خیساندن برنج قبل از پخت می توانید این ویتامین را در آن بیشتر کند.

منیزیم: موجود در برنج قهوه ای یک ماده معدنی مهم است که می تواند برای جلوگیری از بیماری های مزمن مفید باشد.

مس: اغلب در غلات سبوس دار دیده شده و در رژیم غذایی غربی کمتر یافت می شود. کم شدن سطح مس می تواند اثرات سوئی بر سلامت قلب داشته باشد.

مزایا و خواص برنج قهوه ای

در مقایسه با مواد مغذی و انرژی زایی که برنج قهوه ای دارد، برنج سفید هیچ مزیت قابل توجهی برای سلامتی ندارد. از طرف دیگر مصرف منظم برنج سبوس دار می تواند مفید باشد.

سلامت قلب

بیماری های قلبی از جمله شایع ترین عوامل مرگ و میر در جهان هستند. مطالعات نشان می دهد که مصرف غلات سبوس دار با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی همراه است. یک مطالعه روی 86 مرگ برای 5.5 سال نشان داد که کسانی که یک وعده یا بیشتر از غلات سبوس دار استفاده می کنند تا 20 درصد کمتر دچار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی می شوند.

همچنین یک مطالعه دیگر روی 75 زن برای 10 سال نشان داد که مصرف غلات سبوس دار تا 30 درصد خطر بیماری های قلبی عروقی را کم می کند. غلات سبوس دار می توانند اثرات مستقیمی روی بهبود بیماری دیابت و یا بیماری های قلبی عروقی داشته باشند.

آنچه مسلم است این است که برنج قهوه ای با داشتن جوانه و سبوس می تواند مقادیر بیشتری از مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، لیگنان و فیبر را در رژیم غذایی بگنجاند. به علاوه مصرف برنج قهوه ای به جای برنج سفید می تواند با کاهش وزن همراه باشد. در نتیجه کلسترول خون کم شده و سلامت قلب نیز تضمین می شود.

ارسال شده در تاریخ 28 می 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع گوناگون
بازدید : 1,012
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.