حس خارش مسری و واگیر دار خارش همانند خمیازه مسری است

حس خارش مسری و واگیر دار خارش همانند خمیازه مسری است

حس خارش مسری

محققان به این نتیجه رسیده اند که خارش نیز همانند خمیازه مسری است و واگیر دار !

با تماشای کسی که در حال خاراندن بدنش است ، در بدن شخص دیگر نیز این حس خارش ایجاد میشود.

حس خارش مسری, آیا خارش بدن مسری است؟ , خارش از نشانه های مشکلات پوستی, احساس خارش واگیر دارد ,خاراندن پوست , روشهای کاهش خارش, خارش پوست

خارش یک حس ناخوشایند است که فرد را متمایل به خراشاندن بدن می کند. این حس یکی از شایع ترین شکایات پوستی است و گاهی آن قدر شدید می شود که خواب و آرامش را از فرد می گیرد. شدت خارش گاهی به حدی است که بیمار با خاراندن های مکرر، بدنش را زخم می کند.

برای اولین بار پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که خارش نیز مانند خمیازه مسری است. مشاهده عمل خارش یک فرد باعث می‌شود که احساس خارش کنیم. در این میان امکان سرایت احساس خارش به بیمارانی که دارای مریضی‌ پوستی هستند بیشتر است.

خمیازه‌ معمولا مسری است، یعنی زمانی که یک نفر کنار کسی خمیازه می‌کشد، فرد دیگر نیز به خمیازه می‌افتد. جالب این است که خارش نیز مسری است. اما تا کنون به صورت علمی به بررسی تاثیر سرایت آن نپرداخته بودند. به ‌تازگی یک گروه علمی از یک مرکز پزشکی در ایا‌لت کارولینای شمالی در آمریکا این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. حس خارش مسری

محققان می‌گویند مشاهده عمل خاراندن سبب می‌شود تا مغز انسان ماده‌ای را ترشح کند که پیام خاراندن از پوست به نخاع ارسال شود. بدین ترتیب به‌جای اینکه فرد خود عمل خاراندن را انتخاب کند ، مغز او واکنش نشان می‌دهد ، به‌طوری ‌که وقتی عمل خاراندن شروع می‌شود ، تمام پیام‌های خارشی که مغز تا آن لحظه نادیده گرفته بود ، محسوس‌تر می‌شوند. حس خارش مسری

کاهش خارش پوست

خاراندن پوست با ناخن، خارش آن را بدتر کرده و مستعد ابتلا به عفونت می کند. خوشبختانه خاراندن تنها راه چاره برای رفع خارش پوست نیست. راه های دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

پوست را خنک کنید

دوش آب سرد بگیرید، و یا کمپرس آب سرد روی پوست خود بگذارید. برای این کار حوله ای را در آب سرد فرو برده و پس از چلاندن، به مدت پنج دقیقه روی ناحیه خارش دار بگذارید. تبخیر آب حوله، پوست را خنک کرده و خارش را از بین می برد.

پوست را آرام کنید

محلول های حاوی منتول یا کافور که بی حس کننده موضعی هستند، اثر آرامش بخش و خنک کننده بر روی پوست دارند و خارش را رفع می کنند.

ضد حساسیت بخورید

برای رفع خارش ناشی از گزش و نیش حشرات یا عوامل حساسیت زای دیگر، به جای خاراندن، یخ روی پوست بگذارید. سپس یک داروی ضد حساسیت بخورید.

از داروهای موضعی ضد حساسیت، مثل کرم دیفن هیدرامین یا فرآورده هایی مثل بنزوکائین استفاه نکنید؛ چون ممکن است با ایجاد واکنش آلرژیک در پوست، مشکل را دو برابر کنند.

کالامین بزنید

محلول کالامین برای رفع خارش های ترشح دار یا تاولی (مانند خارش ناشی از تماس با پیچک سمی) مؤثر است. اما اگر علت خارش، نامعلوم یا ناشی از خشکی پوست باشد، اثر خشک کنندگی کالامین خارش را بیشتر خواهد کرد.

هوا را خنک کنید

گرما، خارش را شدت می بخشد و واکنش های آلرژیک را تشدید می کند. از آب داغ بپرهیزید، در معرض نور خورشید قرار نگیرید و طوری ورزش نکنید که خیلی گرم تان شود.

لباس گشاد بپوشید

لباس گشاد نخی برای کسانی که مستعد خارش هستند، بهتر است. لباس هایی که به بدن می چسبند، مثل مواد مصنوعی و پشم، خارش را بیشتر می کنند. اگر ناچار به پوشیدن لباس پشمی هستید، زیر آن لباس نخی بپوشید تا لباس پشمی با بدن تماس پیدا نکند.

ارسال شده در تاریخ 7 مارس 2019 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 1,295
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.