راهکارهایی جهت مقابله با تحکم و سلطه جویی دیگران و عدم سلطه پذیری

راهکارهایی جهت مقابله با تحکم و سلطه خواهی دیگران

عدم سلطه پذیری – تدابیری برای بازی: من نمی فهمم

من نمی فهمم چرا آن کار را انجام ندادی؟ یا نمی فهمم، چگونه ممکن است یک تکه کیک به شما آسیب برساند! (عباراتی که گوینده آنها سعی دارد شما را قربانی کند. مثلا شما را مجبور به توجیه کارهای خود نماید یا باعث شود شما به میل و خواسته وی از رژیم خود صرفنظر کنید.)

سلطه پذیری می تواند شما را آسیب پذیر کند. سلطه پذیری نشانه ضعف و عدم رشد فردی محسوب می گردد (تایپیست)

  • شما ناگزیر نیستید که تمام کارهای خود را برای دیگران توجیه کنید. بنابراین در برابر تقاضای افراد برای توصیف رفتارتان به آنان خاطرنشان کنید که ضرورتی ندارد علت و دلایل هر حرکت و اقدام خود را بیان نمایید. به هرحال اگر خود را ناگزیر به توجیه کارهایتان یافتید، تردید نکنید که طرف مقابل درصدد سوء استفاده کردن از شماست.
  • هرگز تصور نکنید که دیگران باید الزاماً  شما را درک کنند. با صراحت با آنان بگویید که این امر کاملاً عادی است. هرگاه فردی خطاب به شما گفت که درکتان نمی کند به لبخندی اکتفا کرده و از کنار موضوع بگذرید.
  • ازتقاضای افراد ناآشنا و بیگانه در مورد تفسیر رفتارتان چشم پوشی کنید. به خود یادآورشوید افرای که توچیه رفتارتان را مطالبه می کنند، حتی اگر منظورتان به روشنی بر روی پیراهنتان نوشته شود، شما را درک نخواهند کرد. این طرز تلقی مانع از آن می شود که به خاطر عدم درک و یا نادیده گرفتن تقاضای ناآشنایان احساس گناه کنید.
  • اگر حس کردید که نمی توانید خواسته طرف مقابل را که انتظار توجیه رفتار شما را دارد برآورده کنید، از وی بپرسید:”آیا سخنان مرا درک می کنید؟” چنانچه پاسخ مثبت بود از او تقاضا کنید که برداشت خود را از سخنان شما برزبان آورد و شما مطلبی را که او به درستی فهمیده تایید کنید. به این ترتیب مسئولیت درک مطالب را به عهده خود او واگذارید.
  • اگر حس کردید که مخاطب مقصودتان را درک نمی کند و با این بهانه قصد بازیچه کردن شما را دارد، از وی تقاضا کنید که بدون قطع کلامتان، آن را به دقت گوش کند و سپس آن را تکرار کند. پس از آن که دریافتید او سخنان شما را به درستی درک کرده، از وی تقاضا کنید که نقطه نظرهایش را بیان کند و آنگاه بدون قطع سخن او، به دقت گوش فراداده و در صورت عدم درک، از اوتقاضا کنید که مطالب را تکرار کرده و یا روشن تر بیان کند. با پیروی ازین شیوه کار ضمن احتراز از قربانی شدن مهارت خود را در درست گوش کردن نیز تقویت می کنید.
  • با تمرین و ممارست بکوشید موفقیت های خود را تاحد ممکن در دل نگه دارید و اعلام نکنید. برای این منظور یک، دو ویا سه ساعت فرجه برای خود قائل شده و در طول این مدت از خود بپرسید:”چه ضرورتی دارد که موضوع را اعلام کنم؟” امتیاز این شیوه کار آن است که با صبر کردن به مدت چند ساعت و یا چند روز، لزوم اعلام این که فردی موفق هستید منتفی می شود. به علاوه پس از آنکه این موضوع آشکار شد، شما به عنوان فردی متواضع که چنین موفقیت هایی در نظرش ناچیز است معرفی می شوید.
  • در برخورد با افراد بی نزاکت که با گزافه گویی و اشاره به ماجراهای زشت، اسباب تکدر خاطرتان را فراهم می کنند، بی درنگ محل را ترک کرده و از آنان فاصله بگیرید. به این ترتیب ضمن تسلط بر اوضاع و شرایط به اطرافیان بی نزاکت خود می آموزیدکه در شیوه ی رفتارشان تجدیدنظر کنند.
  • افرادی که در معاشرت ها می کوشند با منفی گویی روحیه تان را ضعیف و شما را در گرفتاریهایشان سهیم کنند شناسایی کنید و به شیوه ای ملایم و غیرخصمانه به آنان نشان دهید که با این قبیل بازی ها آشنا هستید. سپس مراقب کلمه ها و عباراتی که رد و بدل می شود، بوده و به مجرد شنیدن عبارتی درباره ی جنبه های منفی و ناگوار زندگی، سخن آنان را قطع کرده و خاطرنشان سازید که به شنیدن رویدادهای ناگوار علاقه ای ندارید. با پیروی از این روش نه تنها فرد منفی باف و همیشه نالان را ازعادت بد خود باز می دارید بلکه ازشنیدن مطالب منفی و ناراحت کننده اش نیز خلاص می شوید.
  • با طرز برخورد به دیگران بیاموزید که در مورد حراست از حریم شخصی خود جدی هستید. با عزمی راسخ اوقات تنهایی را به میل و خواسته خویش انتخاب کنید و تنها به صرف این که دیگران موقعیت شمارادرک نکرده و شما را فردی منزوی می پندارند، از خصوصی بودن بخشی از اوقات زندگی تان دست برندارید.
  • سلطه پذیری و مقابله با آنسلطه پذیری

بر گرفته از کتاب سررشته زندگی خود را در دست گیرید.

وین دایر

ارسال شده در تاریخ 20 فوریه 2017 توسط مدیریت با موضوع گوناگون , مطلب علمی
بازدید : 1,944
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.