چای پررنگ و اختلال جذب آهن عادتی نادرست از عوامل ایجاد کم خونی

چای پررنگ و اختلال جذب آهن عادتی نادرست از عوامل ایجاد کم خونی

چای پررنگ و اختلال جذب آهن

نوشیدن چای پررنگ بدلیل اختلال در جذب آهن سبب کم خونی می شود.

?علائم کم خونی:

?ریزش مو
?کم اشتهایی
?عصبانیت
?کاهش حواس و قوای جسمانی
?بی‌حوصلگی و خستگی زودرس

چای پررنگ و اختلال جذب آهن ,عادتی نادرست از عوامل ایجاد کم خونی,نوشیدن چای پررنگ و جذب نشدن آهن ,عادتی نادرست مصرف چای پررنگ و عواقب آن

مصرف زیاد انگور و چای سبز به دلیل داشتن این نوع پلی فنل ها می‌تواند سبب بروز کمبود آهن در بدن شود.

دکتر هان (Han)، استادیار تغذیه دانشگاه پن گفت: پلی فنل ها به دلیل اثرات سودمندشان بر سلامت انسان و پیشگیری از ابتلا به سرطان و بهبود متابولیسم استخوان و تراکم عناصر معدنی آن مورد توجه هستند. اما کمتر کسی به تاثیرات آنها بر جذب عناصر غذایی توجه کرده است.

به گزارش ایانا به نقل از ساینس دیلی، محققان در پژوهش خود به بررسی تاثیرات مصرف عصاره هسته انگور و اپی گالو کاتچین گالات (EGCG) موجود در چای سبز پرداختند.

آنها از سلول های روده ( محل جذب آهن) به منظور ارزیابی اثر پلی فنل ها استفاده کردند و متوجه شدند این پلی فنل ها به عنصر آهن در سلول های روده می چسبند و ترکیب غیر قابل جذبی را تشکیل می‌دهند که این ترکیب نمی تواند وارد جریان خون شود، لذا از راه مدفوع (موقعی که سلول ها جایگزین می شوند) از بدن خارج می‌شود.

وجود آهن برای حمل اکسیژن از ریه‌ها به سراسر بدن و بسیاری از فعالیت های سلولی، ضروری است. افرادی که در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند، با مصرف این پلی فنل ها به میزان بیشتری در خطر مذکور قرار می‌گیرند.

کمبود آهن یکی از شایع ترین موارد کمبود عناصر در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه‌ای است که در آنها گوشت به مقدار کافی مصرف نمی شود.

افرادی که بیشتر در معرض این خطر قرار دارند (زنان باردار و خردسالان) باید مواد غذایی حاوی این پلی فنل ها را کمتر مصرف کنند.

دکتر هان و همکارانش متوجه شدند آهن به شکل هِم (Heme) در گوشت قرمز ، مرغ و ماهی پیدا می‌شود.

چای دارای ماده ای بنام «تانن» (tannins) است که رنگ و مزه تلخ چای را به وجود می آورد. همچنین «تانن» مانع از جذب آهن غذا به خصوص “آهن گیاهی” می شود.

“آهن گیاهی” که به نام آهن “غیرهم” نیز معروف است، در غذاهای گیاهی مانند حبوبات (نخود، لوبیا و…)، آجیل (بادام، پسته و…)، سبزیجات برگی شکل (مثل اسفناج و جعفری) و ماکارونی و نان های غنی شده با آهن، وجود دارد.

ولی تانن تأثیری در جذب آهن موجود در غذاهای حیوانی (مثل گوشت قرمز، مرغ، جگر، تخم مرغ) ندارد.

دم کرده های گیاهی نیز حاوی تانن هستند، لذا مصرف آنها با غذاهای گیاهی، جذب آهن را کاهش می دهد. ولی یک لیوان دم کرده بابونه یا نعنا خیلی کمتر از یک لیوان چای، دارای تانن است.

همانطور که می دانیم مصرف ویتامین C با غذا، جذب آهن را افزایش می دهد. لذا افزودن آب لیمو ترش به غذا که منبع غنی ویتامین C است، می تواند این تأثیر چای را خنثی کند.

هر چقدر چای پُر رنگ تر باشد، تانن بیشتری دارد. لذا سعی کنید همیشه چای کمرنگ بنوشید.

ارسال شده در تاریخ 4 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 882
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.