غذای مناسب وعده افطاری اهمیت تغذیه سالم در ماه رمضان

غذای مناسب وعده افطاری اهمیت تغذیه سالم در ماه رمضان

غذای مناسب وعده افطاری

نان، پنیر و سبزی را هنگام افطار نخورید !

نان و پنیر و سبزی در راس افطار نباشد برای معده مضر است.

بهتر است افطار را با سوپ یا فرنی گرم یا حلوای ارد گندم بخورید.

غذای مناسب وعده افطاری , افطار چی بخوریم , فرنی و سوپ مناسب برای افطار ,چه غذاهایی برای وعده افطار ماسب است ,نوشیدنی مناسب وعده افطار

غذا ها و نوشیدنی های مناسب افطار

 خوردن غذاها و نوشیدنی های رطوبت بخش مانند انواع خورشت های تهیه شده از آلو، اسفناج، کدو، بادام و شیربادام، ماءالشعیر طبی1 و مواد لعاب دار مانند خاکشیر، تخم شربتی و … هم در وعده سحر هم در وعده افطار به جای مصرف مقادیر فراوان آب تاثیر بسیار زیادی در رفع عطش دارد.
خوردن مواد حاوی قندهای طبیعی مانند خرما، انجیر، کشمش، مویز، شیره انگور، عسل نیز در زمان سحر و افطار مشکلی ایجاد نمی کند اما در خوردن این مواد نیز باید تعادل را حفظ کرد.
 در خصوص پرهیزهای خوردنی و آشامیدنی این ماه غذاهای غلیظ مثل ماکارانی، آش رشته، حلیم، گوشت گاو و گوساله، کله پاچه، کباب، ماهی، سالاد الویه، فست فودها، مواد نشاسته ای، به ویژه در وعده سحر توصیه نمی گرد زیرا علاوه بر ایجاد احساس سنگینی باعث افزایش تشنگی می شود.
غذاهای پر ادویه، تند، شور، سرخ کرده، چرب و بسیار شیرین را از موارد پرهیز روزه دارانمی باشد ومواد غذایی ذکر شده به ویژه آش رشته در وعده افطار و سحر موجب تشدید احساس تشنگی می شوند و به روزه داران توصیه نمی شود.
 خصوص نوشیدنی های روزه داران در ماه مبارک رمضان نوشیونی های مصنوعی مانند آبمیوه های صنعتی و نوشابه های گازدار در شرایط معمول هم توصیه نمی شود در این ماه نیز منجر به تشدید دفع آب از بدن و ایجاد عطش می شوند.
مصرف غذاهای مختلف و برهم خوری، زیرا هضم مواد غذایی مختلف بعلت داشتن کیفیت های گوناگون یکسان نبوده و اگر چند غذای مختلف با هم خورده شوند هضم کاملی در معده رخ نداده و غذاها در معده فاسد می شوند.
در بسیاری از روزه داران مصرف مواد غذایی خام همراه غذا مانند سالاد یا میوه های تازه دیده می شود اما باید دانست این مواد را جهت تامین آب بدن می توان یک تا دو ساعت بعد از شام خورد.
مصرف آب و سایر نوشیدنی ها همراه با غذا منجر به اختلال در هضم، نفخ، ریفلاکس معده به مری و ترش کردن و غیره می شود.
در خصوص خوابیدن و سایر فعالیت های بدنی خوابیدن بلافاصله پس از صرف سحری توصیه نمی شود زیرا باعث سوءهاضمه، نفخ، ریفلاکس و خوابی ناآرام و کسالت صبحگاهی بعد از برخاستن از خواب خواهد شد، بنابراین بین یک تا دو ساعت پس از سحری نباید خوابید.
همچنین فعالیت بدنی و ورزش بلافاصله پس از صرف سحری منجر به سوءهاضمه می شود اما مقدار کمی قدم زدن آرام برای قرار گیری غذا در قعر معده جایگاه اصلی هضم غذا مفید است.
 روزه داران می توانند یک لیوان جو پوست کنده را با 20-10 لیوان آب روی شعله ملایم گذاشته تا جوها شکفته شوند. به محض شکفتن جوها شعله را خاموش کرده و بگذارید مواد آن ته نشین شود سپس آب روی آن را برداشته و صاف نموده و مقداری شکر یا عسل به آن اضافه کنید و میل نمایید و به این ترتیب از عطش دوری کنند.

وعده افطار بعد از چند ساعت طولانی استراحت دستگاه گوارش، صرف می‌شود، بنابراین برای فعال شدن مجدد دستگاه گوارش باید نکاتی رعایت شود تا دستگاه گوارش به بهترین نحو ممکن فعالیت خود را آغاز کرده و کمترین فشار را متحمل شود. در همین رابطه توصیه می‌شود شروع افطار با یک نوشیدنی گرم مانند چای شیرین و یا شیر باشد. همچنین می‌توان افطار را با یک ماده غذایی مثل خرما آغاز کرد تا ضمن کنترل اشتها و پرهیز از زیاده‌روی در خوردن غذا، بخشی از نیاز بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز تأمین شود.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و از ما شارژ رایگان موبایل جایزه بگیرید
لینک کوتاه این مطلب: http://bit.ly/2VawgBa
نوشته شده توسط در تاریخ 20 اردیبهشت 1398 با موضوع گوناگون | بازدید : 22
مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *