علل و درمان کم شنوایی و روش های ساده و خانگی برای درمان کاهش شنوایی

علل و درمان کم شنوایی و روش های ساده و خانگی برای درمان کاهش شنوایی

علل و درمان کم شنوایی

✅از علل کم شنوایی
بخارات معده و غلبه صفراست

✅ آش آبغوره در درمان مفیداست

✅اگر رطوبت غلبه کرده بود خوردن ۱۰ تا ١٢ مثقال گل قند بسیار نافع است

کاهش شنوایی در مقطع سنی 5 تا 15 سال، بین 5 تا 8 ساله‌ها شایع‌تر است (36/67%). علل شایع‌تر کاهش شنوایی در این کودکان بیماری‌های التهابی گوش میانی است . این بیماری‌ها قابل پیشگیری و به راحتی قابل درمان هستند و توجه خاص به مسئله شنوایی در این کودکان ضرورت دارد .

 کاهش شنوایی ,درمان های خانگی کم شنوایی,کم شنوایی عصبی,علل احتمالی برای کم شنوایی,انواع کم شنوایی,دلایل کاهش شنوایی,پیاز و رفع کم شنوایی ,بررسی علت کم شنوایی

علل و انواع کم شنوایی

علل و درمان کم شنوایی

کم شنوایی می تواند به دلیل آسیب به هر کدام از سه قسمت گوش باشد.

اگر کم شنوایی ناشی از وجود مشکلی در گوش خارجی یا میانی باشد، به آن کم شنوایی انتقالی می گویند و اگر در اثر آسیب به گوش داخلی باشد، کم شنوایی حسی-عصبی نامیده می شود که بیشترین نوع کم شنوایی از این نوع است. در برخی افراد،  کم شنوایی ترکیبی از هر دو حالت است که کم شنوایی مختلط نامیده می شود.

علل احتمالی برای کم شنوایی در . . .

گوش خارجی

معمولا میزان زیاد جرم گوش (موم یا واکس) در گوش خارجی یا عفونت و التهابات کانال گوش می تواند باعث آسیب به گوش خارجی شود. اینگونه اختلالات معمولا به راحتی قابل درمانند. فقط باید قبل از اینکه باعث کم شنوایی شوند، برطرف گردند.

مشکلی که در نتیجه فقدان یا آسیب به اعصاب شنوایی است موجب کم شنوایی عصبی می شود. کم شنوایی عصبی معمولا عمیق و دائمی است.

ابزارهای کمک شنوایی و کاشت حلزونی مفید نیستند زیرا عصب قادر به انتقال اطلاعات صوتی به مغز نیست.

کم شنوایی آمیخته

کم شنوایی آمیخته در واقع از کم شنوایی حسی-عصبی و انتقالی تشکیل شده است. که از مشکلات موجود در هر دو بخش درونی و بیرونی یا میانی گوش ناشی می شود. گزینه های درمانی می تواند شامل دارو، جراحی، ابزارهای کمک شنوایی، ایمپلنت گوش میانی  یا ایمپلنت استخوان انتقالی باشد.علل و درمان کم شنوایی

درمان های خانگی کم شنوایی

بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌ها

غذاهای حاوی بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان در درمان افت شنوایی و ناشنوایی بسیار موثر هستند. غذاهای غنی از بتاکاروتن و دیگر کاروتنوئیدها از جمله گوجه‌فرنگی، هندوانه، نارنگی، زردآلو، سیب‌زمینی شیرین، مارچوبه، کلم بروکلی، چغندر، گرمک، ذرت، هویج، کدو، اسفناج، گریپ‌فروت صورتی، هلو، انبه، کدو تنبل، کلم کالی، شلیل و فلفل سبز. همچنین غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها عبارتند از: بادمجان، لوبیا، پیاز، آلو، انگور قرمز، جوانه‌ی یونجه، کشمش، آلو و سیب.

 مغز استخوان

برای به‌دست آوردن بهترین نتایج ممکن، می‌توانید با مقداری استخوان گوساله یا استخوان گوسفند یک سوپ مغز استخوان آماده کنید. شما می‌توانید ۱.۳۰۰ گرم استخوان و ۳/۱ فنجان لوبیای سیاه، لوبیای قرمز و لوبیا آزوکی، ۲ عدد هویج خردشده، ۲ ساقه‌ی کرفس خردشده، نصف فنجان جلبک دریایی خشک و ۱ پیاز و حدود ۸ فنجان آب را داخل یک قابلمه بریزید. بعد زردچوبه، زیره‌ی سبز و فلفل سیاه را (از هر کدام ۱ قاشق چایخوری) به مواد اضافه کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن، از نمک استفاده نکنید.

ویتامین B۱۲ و ویتامین D

یک مطالعه که در مورد اهمیت ویتامین B۱۲ صورت پذیرفت، نشان داد که این ویتامین برای اعصاب و سلول‌ها بسیار مهم است. ثابت شده‌است افرادی که کمبود ویتامین B۱۲ دارند، در هنگام بالا رفتن سن‌شان، مستعد ابتلا به کاهش شنوایی و همچنین سایر مشکلات مرتبط با شنوایی هستند. علاوه بر این، غذاهای غنی از ویتامین D نیز می‌توانند به حفظ قابلیت شنوایی شما کمک کنند و معمولا در شیر، توفو، ماهی آزاد، تخم‌مرغ و سالامی یافت می‌شود. این ویتامین همچنین، به حفظ نرخ تراکم استخوان کمک می‌کنند و همین می‌تواند از شما در مقابل توسعه‌ی برخی از بیماری‌ها محافظت ‌کند.علل و درمان کم شنوایی

پیاز

پیاز یکی از برترین داروهای خانگی برای رفع مشکل کاهش شنوایی و ناشنوایی است. برای استفاده از پیاز جهت مقابله با افت شنوایی، حدود ۳۰۰ گرم پیاز را در ۱ لیتر آب خیس بگذارید و اجازه بدهید دست کم به مدت نصف روز بماند. برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن، باید ۳ لیوان از این محلول را در روز بنوشید. روش دیگر این است که می‌توانید بسته‌های حاوی پیاز را در گوش آسیب‌دیده جهت درمان عفونت گوش میانی در کودکان قرار دهید.

 مرزنگوش

گیاه دارویی مرزنگوش دارای عطر و رایحه‌ی مرکبات و همچنین کاج شیرین است. در واقع، مرزنگوش به علت خواص ضد تصلب شرایینی که دارد، برای کاهش فشار خون بسیار موثر است. بنابراین، این گیاه داروییی می‌تواند کمک‌کننده باشد در صورتی که کاهش شنوایی شما ناشی از گردش خون ضعیف در گوش رخ داده باشد. برای به‌دست آوردن بهترین نتیجه، ۱ قاشق چایخوری از مرزنگوش خشک را به یک فنجان آب گرم را اضافه کنید و سپس اجازه دهید به مدت حدود ۵ دقیقه بماند. توصیه می‌شود که هر روز ۲ فنجان چای مرزنگوش بخورید. با این حال، باید به یاد داشته باشید که این روش درمانی را بیش از ۱۰ روز ادامه ندهید.

ارسال شده در تاریخ 16 نوامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 3,957
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.