فواید سیر جوانه زده بررسی اهمیت مصرف سیر و پیاز جوانه زده

فواید سیر جوانه زده بررسی اهمیت مصرف سیر و پیاز جوانه زده

فواید سیر جوانه زده

فواید سیر جوانه زده,اهمیت مصرف سیر و پیاز جوانه زده,خواص سیر و پیاز جوانه زده,خواص سیر جوانه زده,خواص جوانه ,فواید مصرف پیازجوانه زده,سیر جوانه زده و سرطان

سیرجوانه زده رو دورنندازید

به عقیده محققان ڪره اے، سیرے ڪه 5 روز جوانه زده، آنتی اڪسیدان بیشترے نسبت به سیر تازه دارد و قادر است خطر بیمارے هاے قلبی و سرطان را ڪاهش دهد…

آیا زمانی که سیرتان جوانه می‌زند آن را دور می‌اندازید و از خیر آن می‌گذرید؟ باید بدانید که سیر جوانه‌زده خواص فوق‌العاده‌ای دارد که نباید دور انداخته شود.

نتایج پژوهش‌هایی که روی سیر انجام شده است نشان می‌دهد که جوانه زدن آن نه تنها چیزی از خواصش کم نمی‌کند بلکه قدرت آن را نیز بالا می‌برد.

در طول قرن‌ها از سیر تازه استفاده‌های زیادی شده و یکی از درمانی‌های طبیعی فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود.

سیر حاوی خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی بوده و درمان‌کننده عفونت گوش، سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

این ماده‌ی غذایی همچنین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز توصیه می‌شود.

محققان کره‌ای روی سیر جوانه‌زده بررسی‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اند که سیری که به مدت 5 روز جوانه می‌زند حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به سیر تازه است. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که در این نوع سیر وجود دارد در سیر تازه یافت نمی‌شود.

در طول بررسی‌های آزمایشگاهی محققان مشاهده کردند که عصاره‌ی سیر جوانه‌زده از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که سیر جوانه‌زده می‌تواند باعث بالا بردن قدرت آنتی‌اکسیدانی ترکیبات سیر شود. این یافته نگاه نادرستی که پیش از این نسبت به سیر جوانه‌زده وجود داشته است را دگرگون می‌کند.فواید سیر جوانه زده

باورهای قدیمی
تا پیش از این گمان می شد که جوانه های سیر سمی بوده و مصرف آن سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. این در حالی است که بررسی های جدید محققان کره ای نشان می دهد که سیر جوانهزده فواید زیادی برای سلامت انسان دارد.

به گفته محققان برخی از گیاهان مانند سیب زمینی با جوانه زدن حالت سمی پیدا کرده و سلامت انسان را به خطر می اندازند اما این مطلب در مورد سیر صدق نمی کند. به گفته محققان کره ای سیر جوانه زده در مقایسه با سیرهای تازه دارای ترکیبات آنتی اکسیدان بیشتری است، به گونه ای که باسبز شدن سیر ترکیباتی که از گیاه در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کنند افزایش می یابد.

سیر جوانه زده و آنتی اکسیدان
محققان کره ای مدعی هستند که عصاره سیری که در مدت ۵ روزجوانه می زند، دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان است، اما این میزان در عصاره سیر تازه به طور قابل توجهی پایین تر است. همچنین یافته های جدید نشان می دهد که جوانه زدن سیر بر رو فرآیند متابولیت ( سوخت و ساز سلولی) نیز تاثیر گذاشته، در هنگامجوانه زدن خاصیت ضد التهابی آن افزایش یافته و با وی‍‍ژگی ایمنی قوی خود افراد را از بیماری های قلبی عروقی نجات می دهد.

جوانه زدن پیاز، سیر و سیب زمینی برخلاف روند جوانه زدن دانه هایی مانند گندم، ماش و عدس، ارزش تغذیه ای پیاز، سیر و سیب زمینی گرفته و در خود جوانه نیز مواد شیمیایی و سمی تولید می شود که برای سلامت مصرف کننده زیانبار هستند. بنابراین، حتما لازم است قسمت جوانه زده را بریده و قسمت سالم را در تهیه غذا به کار برد.
از آنجا که جوانه دانه ها برای فرآیند جوانه زدن، مواد مغذی بیشتری را در خود نگهداری می کند، ارزش تغذیه ای بسیاری دارند. بنابراین بهترین حالت برای نگهداری پیاز و سیر، گذاشتن آنها در محیطی به دور از نور آفتاب است. البته در این مکان باید هوا جریان داشته و رطوبت هم حداقل باشد. به این ترتیب، هیچ وقت نباید سیب زمینی، پیاز یا سیر را در یخچال یا فضای خارج از خانه در مکانی که نور می تابد نگه داشت بلکه بهترین محل نگهداری، داخل کابینت آشپزخانه است. این سبزی ها را تا زمانی که جوانه نزده اند می توان ذخیره کرد و مورد استفاده قرار داد.
سیر و پیاز جوانه زده را چه باید کرد؟ فواید سیر جوانه زده
اگر جوانه هم زد، می توان قسمت جوانه زده را جدا کرد و مابقی را به مصرف رساند. البته برخی خانم ها برای پیشگیری از جوانه زدن و خراب شدن پیاز، مقدار فراوانی پیاز را تفت می دهند و در یخچال یا فریزر نگهداری می کنند. در این حالت ارزش غذایی پیاز پایین می آید بنابراین چنین اقدامی را چندان توصیه نمی کنیم اما به هر حال در شرایط خاص مخصوصا برای خانم های شاغل این کار بلامانع است اما به عنوان یک برنامه دائمی توصیه نمی شود. نکته ای که نباید فراموش کرد آن است که پیاز و سیر را نباید سرخ کنید بلکه یک تفت مختصر کفایت می کند.
فریز کردن پیاز سرخ شده
سرخ کردن باعث می شود ارزش غذایی پیاز افت کند و اگر بخواهید آن را برای مدتی در یخچال هم نگه دارید، این ارزش غذایی کمتر هم خواهد شد. پس دیگر نباید انتظار سبزی مغذی با خواص ضدسرطانی داشت. بنابراین بهتر است پیاز را تفت دهید و تازه به تازه در تمامی غذاها استفاده کنید و از سرخ کردن این سبزی به طوری که کاملا طلایی شود، بپرهیزید.
مطالعات دیگر نشان داده است که دانه های جوانه زده فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد. آنها دریافتند که سیر جوانه زده به مدت پنج روز فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتر ی دارد عصاره این سیر حتی سلول ها را در یک ظرف آزمایشگاهی از انواع خاصی از آسیب محافظت می کند. عصاره سیر جوانه زده به مدت 5 روز بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی را دارد در حالی که عصاره سیر خام فعالیت آنتی اکسیدانی نسبتا کمی دارد علاوه بر این، مشخصات متابولیت سیر جوانه زده برای 5 – 6 روز مجزا از مشخصات متابولیت سیر برای 0-4 روز بود لذا دریافتند که سیر جوانه زده به مدت 5 روز دارای بالاترین فعالیت آنتی اکسیدان است بنابراین، نتیجه گرفتند که سیر جوانه زدن ممکن است یک راه مفید برای بهبود بالقوه آنتی اکسیدانی سیر باشد.توصیه می شود هنوز مشخص نیست که آیا می توانیم جوانه های سیر را نیز مصرف کنیم لذا اگر سیر جوانه زده است آنرا دور نریزید بلکه جوانه آنرا بریده و بقیه سیر را مصرف کنید.
ارسال شده در تاریخ 28 آگوست 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,368
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.