روش حمام کردن نوزادان آموزش شستشو یا حمام کردن نوزاد چند روزه

روش حمام کردن نوزادان آموزش شستشو یا حمام کردن نوزاد چند روزه

روش حمام کردن نوزادان

حمام کردن نوزادان و کودکان زیر یک سال بسیار خطرناک است و ممکن است در نتیجه لیز بودن سطح حمام و بدنشان لیز بخورند و حفظ تعادل آنها برای مادر یا پدر آسان نیست. به ویژه اینکه کودک در این سن بسیار بازیگوش و دایم در حال تکان خوردن است.

حمام کردن نوزاد می‌تواند فرصت خوبی برای لذت بردن شما و او و ایجاد یک فضای بسیار مفرح باشد. پس با آرامش شروع کنید. برای داشتن آرامش بهتر است همه وسایلی را که ممکن است لازم داشته باشید، در اطراف خود و در دسترس قرار دهید. از یک شخص دیگری مثلا همسرتان بخواهید که در زمان حمام کردن در نزدیکی شما حضور داشته باشید که اگر به چیزی احتیاج داشتید در اختیارتان قرار دهد. این کار به خصوص در اولین تجربه‌های حمام کردن لازم است. حتما لباس به تن داشته باشید که نوزاد روی پای شما لیز نخورد.

روش حمام کردن نوزادان

روش حمام کردن نوزادان,حمام کردن نوزادان ,آموزش شستشو یا حمام کردن نوزاد چند روزه,حمام کردن نوزاد تازه متولد شده,شستشوی بدن نوزاد,مراحل حمام کرن نوزاد ,

حمام کردن نوزاد تازه متولد شده با هدف شستشوی بدن نوزاد

مراحل حمام کردن نوزاد

1.کودک را دو یا سه بار در هفته و با یک اسفنج خیس شده در آب گرم بشویید به این ترتیب، از سوختگی نوزاد خود جلوگیری خواهید کرد.اگر اغلب مواقع ،پوشک کودک را عوض کنید و او را با حوله های مرطوب تازه می کنید، دیگر لزومی ندارد که او را هرروز حمام کنید.
2.حوله ای را زیر کودک بگذارید تا از سر خوردن و غوطه ور شدن تمام وسایل، در آب جلوگیری کنید و هنگام به اتمام رسیدن حمام، همیشه یک حوله خشک داشته باشید تا همه چیز را تمیز نگه دارید.
از شامپو و صابونی استفاده کنید که سبب سوزش نوزاد نگردد .
3.برای جلوگیری از رفتن هر نوع ماده ی خارجی در چشم کودک، دست، خود را روی پیشانی کودک قرار دهید تا از آن جلوگیری شود.روش حمام کردن نوزادان
4.به یاد داشته باشید که یک حوله نرم برای خشک کردن کودک خود داشته باشید.
5.ترجیها اگر حوله، کلاه مانند باشد بهتر است بنابراین شما سر کودک را در دمای مطلوب نگه میدارید خوب است که حداقل سه تا حوله برای کودک داشته باشید.
6.شما می توانید این حمام با اسفنج را در وان حمام خود و یا وان حمام پلاستیکی برای آسایش کودک انجام دهید ؛ به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب هایی در پشت کودک ،باید وان هم ارتفاع با شما باشد.
7.اگر بند ناف خیس شده باشد، هیچ چیز جدی رخ نخواهد داد به راحتی با یک حوله نرم خشک کنید، و حمام کودک خود را ادامه دهید بهتر است بدانید که بند ناف کودک پس از 3 هفته بعد از تولد از ناف جدا خواهد شد.
8.با کودک خود بسیار حساس برخورد کنید ، کودک خود را با حوله بپوشانید و هر قسمت از بدن را موقع شست و سو از حوله خارج کنید ؛ اگر زمان حمام برای کودک ناراحت کننده نیست، شما می توانید آن را به آرامی بدون داشتن یک حوله شستشو دهید.

 حمام کردن درون وان یا لگن
اگر ناف نوزادتان افتاده است می‌توانید او را داخل وان یا لگن مخصوص کوچک قرار دهید. در هفته اول تولد و تا زمانی که ناف نیفتاده و یا محل ختنه بهبود پیدا نکرده است، او را در وان یا لگن قرار ندهید چرا که موجب عفونت می‌شود.
البته حرارت آب داخل لگن را با آرنج خود چک کنید. حتما از آب گرم (حدود 30 -40 درجه) و صابون یا شامپوی مخصوص بچه استفاده کنید. دمای محل استحمام باید مناسب  (حد اقل 25 درجه) باشد.

روش حمام کردن نوزادان,حمام کردن نوزادان ,آموزش شستشو یا حمام کردن نوزاد چند روزه,حمام کردن نوزاد تازه متولد شده,شستشوی بدن نوزاد,مراحل حمام کرن نوزاد ,
نوزاد را به محض برهنه کردن و بدون اتلاف وقت در آب گرم ساده (بدون کف صابون) غوطه ور کنید، درحالیکه سر و گردن وی را با یک دست خود ، خارج آب نگه داشته‌اید. در صورتیکه در آب غوطه ور شدن برای نوزاد لذت بخش است می‌توان مدت استحمام را طولانی‌ترکرد.

 از چه صابونی استفاده شود؟ روش حمام کردن نوزادان

پوست نوزادان و شیرخواران حساس و خشک است. بنابراین برای نوزادان زیر یک سال نباید از صابون بزرگسالان و حتی صابون کودکان بزرگتر از سن نوزادی استفاده کرد. ممکن است برای پوست او مضر باشد. شامپوی مخصوص بچه از مواد ملایم تهیه شده و به پوست او صدمه نمی‌زند و چشم‌های او را نمی‌سوزاند. البته می‌توانید شامپوی بچه را برای شستشوی بدن نیز مورد استفاده قرار دهید.

 تمیز کردن بند ناف

به هیچ وجه برای تمیز کردن بند ناف از الکل استفاده نکنید. چرا که تاثیری در جلوگیری از عفونی شدن و خشک شدن ناف ندارد. ناف را با آب ولرم و صابون ملایم به آرامی شسته و خشک کنید. مراقب باشید ناف در اثر فشار یا ضربه یا مرطوب شدن بیش از حد نیافتد. کلا بند ناف را همیشه خشک نگه دارید.روش حمام کردن نوزادان

 روغن زدن بعد از حمام

همچنین امروزه استفاده از لوسیون‌های مخصوص شست‌وشوی حمام نوزادان و شیرخواران که پوست آنها را مرطوب و نرم می‌کند و از خشکی پوست آنها جلوگیری کند، می‌تواند گزینۀ مناسبی باشد که می‌توانید از پزشکتان برای خرید نوع مناسب آن مشورت بگیرید. همچنین به دلیل پیشگیری از عفونت‌های ادراری که در ماه‌ها و سال‌های اول تولد شایع است، غوطه‌ور نکردن نوزادان و شیرخواران دختر در لگن آب روش مناسب‌تری برای حمام کردن به شمار می‌آید.
–  خشک بودن پوست نوزاد شما طبیعی است. با این حال خوب است که پس از حمام کردن بدن او را چرب کنید تا لذت حمام کردنش بیشتر شود. می‌توانید از روغن بچه و روغن‌های مایع گیاهی خوراکی ( زیتون، بادام شیرین، آفتاب گردان و غیره) برای کاهش خشکی پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن بدنش و نرم کردن پوست صورت او استفاده کنید. مراقب باشید روغن وارد چشم و دهانش نشود.
–  هنگام چرب کردن بدن نوزاد او را روی سطح هموار و باثباتی قرار دهید تا چربی دست شما و بدن او موجب لیز خوردنش نشود.

ارسال شده در تاریخ 2 فوریه 2019 توسط خدیجه ص با موضوع فرزند
بازدید : 1,154
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.